http://forum.davc.nl

Forum van de Dutch American Van Club
Het is nu 22 sep 2017 18:06

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 jan 2016 23:02 
Offline
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Geregistreerd: 27 sep 2015 23:12
Berichten: 41
Ik rij een: Chevy G20
Hallo
Ik zoek advies wat er aan de hand kan zijn met volgende probleem en/of een oplossing...?
Van het ene op andere moment is de oliedruk van mijn 83' - G20 6.2 diesel naar net boven minimaal gegaan.

Normaliter staat mjjn oliedruk rond 275 - 300kPA tijdens rijden (ruim over de helft schaal (max 550)), warme olie loopt wat terug - blijft altijd boven de helft van de schaal.
Bus rijdt prima, start meteen op 8 cilinders, verder geen bijzonderheden.

Thuis tijdens wat onderhoud/checks is dit plots opgekomen, Liet de bus stationair draaien om eea te testen (EGR & CDR, vacuüm en EPR) van een California Van G20 welke wat extre emission control toeters en bellen heeft.

Ik heb een paar klussen gedaan aan de bus - voor ik de motor liet lopen.
Eerst Van op 20cm hoge bokken gezet aan voorzijde om eronder te werken, bodem te bekijken etc.

Heb de CDR aansluiting op inlaat spruitstuk gerepareerd, de rubber bocht/aansluiting was gescheurd, vettige troep kwam hier op het blok.
Daarna motor starten zonder luchtfilterhuis om werking EGR/EPR te checken, vacuüm etc.
Kijk op mijn klokken en zie dat accu mooi op 14+ volt staat maar oliedruk erg laag blijft, ook met meer toeren draaien.

Vandaag een nieuwe oliedruk sensor geïnstalleerd en geeft zelfde waarde - dus lijkt dat de sensor niet stuk is.
Wil nu nog een mechanisch meter aansluiten - vermoed dat dit de lage druk bevestigd...

Iemand een tip/advies? Lijkt me sterk dat druk zomaar weg is - tussen twee ritten.
Is het mogelijk dat de schuine stand bus invloed kan hebben omdat ik deze heb gestart toen deze nog op de bokken stond - vuil? lucht in de pomp getrokken - ik heb geen idee.

Olie/filter - pas 2000km mee gereden, is op niveau en ziet er ok uit.

Kan olie verversen / filter helpen?
Heb ergens gelezen dat iemand met ATF olie een diesel motorblok heeft gespoeld - iemand ervaring? (ATR erin, 15min draaien en aftappen?

Op het forum gezocht maar geen soortgelijk issue gevonden.
Normaliter zou de druk langzaam minder worden als eea slijt dus wil mijn blok er niet uithalen of carterpan verwijderen als dat niet nodig is...$$$$

Alvast bedankt voor de hulp,

Rudy

_________________
Chevy Van Starcraft 6.2 Diesel, bj 1983
BMW R1150RS, bj 2003
Yamaha XJ600, bj 1990 - Caferacer in aanbouw
Fiat Doblo Malibu


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 21:22 
Offline
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2009 06:36
Berichten: 2469
Woonplaats: nieuwegein
Ik rij een: chevy G20
moeilijke vraag zeg, ik zou in ieder geval beginnen met het filter te vervangen. heb je al geprobeerd om de druksensor kort te sluiten om te checken of je meter wel werkt

_________________
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf 2015
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jan 2016 22:44 
Offline
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Geregistreerd: 27 sep 2015 23:12
Berichten: 41
Ik rij een: Chevy G20
Hallo,
Meter werkt, kortsluiting getest. Morgen een mechanische meter erop voordat ik filter en/of olie ververs.
Ik post nog een update met de uitslag.

Mocht ik geen oplossing vinden wil ik de oliepomp zelf controleren.
Als ik carterpan eronderuit wil halen moet het blok gelift worden heb ik begrepen ivm ruimte om pan te verwijderen? is daar een ' instructie' voor zodat ik niet te veel en niet te weinig sleutelwerk doe.

Is er een alternatieve methode ?

Ik heb nog een tweede motorblok liggen, ook 6.2 diesel, bij de bus gekregen. Daarvan zijn de koppen gebruikt op het lopende blok. Dit blok laat ik demonteren/controleren om evt. te reviseren, afhankelijk van de staat blok/koppen etc. Mijn buurman is een garage en dieselrevisie bedrijf, geeft me een prijs opgave.

Het blok in de bus loopt prima, op mijn oliedruk ding na...dat kan ik ook nog uit de bus halen en laten controleren/reviseren, afhankelijk wat het spare motorblok oplevert nav de inspectie.

Ik kruis mijn vingers morgen voor de mechanische oliedruk test.
groet Rudy

_________________
Chevy Van Starcraft 6.2 Diesel, bj 1983
BMW R1150RS, bj 2003
Yamaha XJ600, bj 1990 - Caferacer in aanbouw
Fiat Doblo Malibu


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jan 2016 02:46 
Offline
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2007 14:00
Berichten: 9341
Woonplaats: deventer
Ik rij een: Chevy Van
Succes en ik ben benieuwd naar de uitslag

_________________
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jan 2016 22:25 
Offline
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Geregistreerd: 27 sep 2015 23:12
Berichten: 41
Ik rij een: Chevy G20
Alles in orde. Mechanische oliedruk meter gaf direct 2.75bar aan, 40PSi bij stationair draaien. Meer toeren loopt druk nog op zoals verwacht.
Geen filter en olie wissel gedaan. 25 euro voor de meter was het meer dan waard.

twee keer getest - tweemaal ok dus heb ik alles weer terug gemonteerd. Sensor geeft nu ongeveer 1 bar aan op dashboard - dat moet ik nog oplossen.
Kan wel rijden en dat is belangrijkste!

Wil nu toch een mechanische drukmeter installeren - iemand ervaring ? Do's en Dont's ?

Groet Rudy




Afbeelding

_________________
Chevy Van Starcraft 6.2 Diesel, bj 1983
BMW R1150RS, bj 2003
Yamaha XJ600, bj 1990 - Caferacer in aanbouw
Fiat Doblo Malibu


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling