welke soort koelvloeistof

Hier kan alles worden besproken over het koelsyteem en de airo/verwarming
Gesloten
Bericht
Auteur
Kristof
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: Vandura

welke soort koelvloeistof

#1 Bericht door Kristof » 16 jan 2014 12:22

dus welke kleur er best in doen? de van gaat vrijdag een grote onderhoudsbeurt krijgen en dus wil ik ineens mijn koeling helemaal doorspoelen en hervullen, maar ik lees overal dat er verschillen zijn in de kleur van de koelvloeistof? welke gebruiken jullie / welke is aangewezen bij een g20?

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Depends..

Re: welke soort koelvloeistof

#2 Bericht door Cor » 16 jan 2014 13:19

Doe er bruine in, dan zie je de roest niet zo :lol:

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

#3 Bericht door starcraft 1987 » 16 jan 2014 13:28

Nou nou Cor :lol:

Maakt op zich niet uit welke kleur je pakt, volgens mij is het mengen van de kleuren schadelijker ;-)
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

Squirrel
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC Savana

#4 Bericht door Squirrel » 16 jan 2014 13:50

Inderdaad is mengen niet te best,
en zit er wel iets verschil, zo is er ook vloeistof voor aluminium blokken etc,
Maar in algemeen goed kijken naar de vorsttemperatuur beschermingsgraad los van welke kleur dan ook
GMC Savana Santa Fe Edition
Bouwjaar : 1998
Motor : V8 5.7L

marcel-bea
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: lincoln

#5 Bericht door marcel-bea » 16 jan 2014 14:07

Koelvloeistof niet mengen! l
geschreven door Egbert van Berghem
zondag 26 november 2006
Nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in een moderne auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.

Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.

Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.

Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.

Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.
mijn auto lekt geen olie maar tekent zijn territorium af

gr marcel

Kristof
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

#6 Bericht door Kristof » 16 jan 2014 22:03

Ja dus om mijn vraag te beantwoorden, welke koelvloeistof mag er in een G20 in?

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#7 Bericht door starcraft 1987 » 16 jan 2014 22:17

starcraft 1987 schreef:
Maakt op zich niet uit welke kleur je pakt, volgens mij is het mengen van de kleuren schadelijker ;-)
Zoals ik al zei
Enrique.

Kristof
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

#8 Bericht door Kristof » 16 jan 2014 22:49

Ik had er vroeger gele/oranje in zitten en heb nog ergens 10 liter blauwe concentraat liggen eens dat ik hem volledig doorspoel mag het dat dan ook in?

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#9 Bericht door starcraft 1987 » 16 jan 2014 23:09

Ja hoor maar 10 liter is niet genoeg dus even paar liter van hetzelfde erbij halen, gaat ongeveer 15 liter in ;-)
Enrique.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Depends..

#10 Bericht door Cor » 16 jan 2014 23:14

Hij spreekt over concentraat, dus dat is dan wel voldoende

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#11 Bericht door starcraft 1987 » 16 jan 2014 23:29

](*,) overheen gelezen ,, is zat ja :lol:
Enrique.

Kristof
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

#12 Bericht door Kristof » 16 jan 2014 23:35

Awright. Zoals ik al zei krijgt de van een grote onderhoudsbeurt maar er moeten nog wat dingen aan gebeuren, nieuwe inlaatspruitstuk pakking, waterpomp, thermostaat, spanrol, revisie injectie, revisie verdamper, nieuwe transmissiefilter + olie, nieuwe kruiskoppelingen en ook de temperatuursensor voor de dashboard en voor de ECU (de laatste is in twee gebroken waar de connector in komt :/. Hierdoor wil ik het systeem dus eerst eens grondig doorspoelen zodat al de sludge/vuil/roest weg is eens dat de nieuwe onderdelen erop komen ;) bedankt!

Gesloten